יום שבת, 26 במאי 2012

eLZhi - eLmatic - 2011

eLZhi - eLmatic - 2011


למרות שמדובר בשם יחסית אלמוני בהיפ הופ, אלזי היה מעורב בהרבה מאוד דברים בתעשייה למשך יותר מעשור לפני ששחרר את המיקסטייפ הרשימי הזה. יליד דיטרוייט שהתחיל כסולואיסט וניסה את מזלו עם EP קטן בשנת 98(Out Of Focus) שלא זכה לתשומת לב בכלל אבל זיכה את אלזי לקשרים בסצנה המקומית של דיטרוייט. הוא ניסה את מזלו שוב ביחד עם כמה אמנים מקומיים מדיטרוייט(The Breakfast Club) אבל גם זה היה ללא הצלחה עד שהוא לא הכיר את T3 שנורא אהבת את הסטייל שלו והחליט לצרף אותו לסלאם ווילאג' אחרי שג'יי די עזב. הוא הפך לחבר קבוע בהרכב מאז האלבום Trinity והקריירה שלו פרחה.

בשנת 2008 הוא שיחרר סוף כל סוף את הסולו הרציני הראשון שלו, The Preface, שקיבל ביקורות מעולות והפך את אלזי לאחד השמות החמים במחתרת.
הדברים התחילו להשתבש בשבילו לקראת שנת 2010 כאשר בצעד שערורייתי האמרגן של סלאם ווילאג' ביחד עם T3 החליטו להדיח את אלזי מההרכב ללא סיבה הגיונית מה שגרם לקרע ביניהם.


 

אלזי יצא לדרך חדשה והחליט שהפרויקט הבא שלו, יהיה מיקסטייפ רשמי שהוא הקדשה לאילמטיק ויקרא Elmatic. אישית כששמעתי על זה הרמתי גבה והייתי בטוח שזה יהיה סתם עוד משהו שולי כמו המיקסטיים שפאשון עשה שלא יעמוד בצפיות בכלל, כי היי...מדובר באילמטיק ואיזה עניין יהיה למישהו לשמוע גרסה לעוסה ונחותה שלו?
אלזי אבל הפתיע את כולם כאשר החליט להשקיע מאמצים אדירים במיקסטייפ הזה, גייס להקה חייה(Will Sessions) שתעשה שיחזור לביטים מאילמטיק עם שיפורים וטוויסט משלהם. אלזי מצידו השתמש בשלד המילולי של אילמטיק עם שיפורים רבים מצידו ולעתים קרובות אף שינה לגמרי את השירים ואת הנושא שלהם, המקרה הכי בולט אולי זה One Love ששונה לגמרי בנושא שלו ממה שנאס עשה.
הוא צילם קליפים ל Halftime ול It Ain't Hard 2 Tell שזכו להצלחה די גדולה ביוטוב עם 500 אלף צפיות בערך לכל אחד ושיחרר את המיקסטייפ להורדה חינמית דרך האתר של XXL. למרות שהמיקסטייפ הופץ בחינם להורדה הוא נתן אופציה למעריצים שלו לתמוך בו ולקנות את המיקסטייפ בגירסה הפיזית בחנויות שבא עם 2 שירי בונוס שלא ירגישו מקופחים לגמרי.
המיקסטייפ קיבל ביקורות יוצאות מהכלל והוכתר בהרבה אתרים כאחד הפרויקטים הכי טובים של 2011 למרות היותו מיקסטייפ חינמי שמבוסס על קלאסיקה ידועה.

 

 אז כמו שציינתי כבר, במקום לעשות גירסה נחותה ולעוסה של אילמטיק שאף אחד לא ירצה לשמוע יותר מפעם אחת, אלזי בחר להיות קצת מקורי ויצירתי וכבר מהאינטרו אפשר לשמוע את זה כאשר הוא דפק שם וורס מגניב ביותר שכביכול היה צריך לתת תחרות ל live at the bbq ועשה את זה בהצלחה רבה. הוא המשיך די טוב במומנטום עם גירסה משלו ל New York State Of Mind רק עם דגש על העיר שלו, דטרוייט עם ליריקה מקורית אבל בכל זאת שמר בקטנה על השלד של המקור.
אחד המוצלחים במיקסטייפ הזה היה Memory Lane, שבו אלזי בדומה לנאס חוזר אחורה בזמן וזורק לנו כמה פלאשבקים לילדות שלו ולתחילת הקריירה שלו כראפר. Will Sessions מצידם עשו שיחזור נהדר לאינסטרומנטל של פרימו שלא נופל בכלל מהמקור אם לא יותר טוב.
מהשיר The World Is Yours החלה תפנית מעניינת ואלזי נתן ללהקה שלו, Will Sessions לבלוט קצת יותר ונתן להם קצת חופש יצירתי בסוף הטראקים(לא בכולם אבל) ואלה גלשו קצת מהפאטרן הידוע ונתנו קצת טוויסט משלהם.
Life's A Bitch הוא גם ניסיון מאוד מעניין כאשר אלזי מביא אתו את חברו רוייס שהיה אמור להחליף את AZ. פרט לליריקס המעולה של שניהם הסוף של השיר גם היה שייך ל Will Sessions והם נתנו אחלה חידוש לסולו של האבא של נאס בשיר הזה(על החצוצרה) ועוד קטע מגניב משלהם לקראת הסוף.
הכי אהבתי באלבום אבל את One Love, כאשר אלזי עושה משהו שונה לגמרי מהמקור ומדבר על מקרה די קורע לב, על בחורה שהוא נורא אהב שהידרדרה לסמים ולזנות(כנראה מדובר בהשוואה נוספת של היפ הופ לאישה). השיר אומנם מאוד ארוך וגם הפעם Will Sessions האריכו אותו בצורה קיצונית עם קטע משלהם לקראת הסוף, אבל שווה כל דקה.
השיר היחיד שלא נעשה לו "שיחזור" הוא One time 4 your mind שבעייני תמיד היה נחשב כחוליה החלשה של אילמטיק אז לא הזלתי דמעה על זה.
האלבום מסתיים בסופו של דבר בנאום קצר של פיט רוק ומביא איתו 2 שירים בונוס חבויים שאותם ניתן לשמוע רק אם קניתם את האלבום, או הורדתם אותו בצורה פיראטית מהאינטרנט(XD), הבונוס הראשון הוא Verbal Intercourse, Pt. 2(שכביכול בא בעקבות אותה הופעת אורח של נאס בקיובאן לינקס) שבו אלזי שופך את המעיים שלו ושופך את כל מה שהיה לו בבטן על ההתנהלות של התעשיה והתסכול שלו על T3. הבונוס השני היא גירסא אלטרנטיבית של Detroit State of Mind, לא משהו מיוחד ממש.


 

אני חייב לציין שהמיקסטייפ/אלבום הזה הפתיע אותי לגמרי. ציפיתי למשהו שהורכב ב2 דקות וקיבלנו פרויקט מושקע מאוד והרבה יותר טוב מרוב הדברים ששמעתי ב 2011. מבחינת הפקות Will Sessions עשו את המקסימום לדעתי שאפשר היה לעשות מהפרויקט הזה, חוץ משחזור הביטים המקוריים שנעשה אגב בצורה מעולה הם הפגינו את היכולות שלהם בסוף השירים The World Is Yours, Life's A Bitch ו One Love והראו שהם לא רק להקת גיבוי. אלזי שגם הוא זרח פשוט באלבום הזה שמר כמה שהיה יכול על השלד של אילמטיק בלי להישמע משעמם וצפוי מדי והעביר את הסיפורים ואת נקודת המבט שלו בצורה מעולה.
האם זה יכול להתחרות באילמטיק...? כמובן שלא כי עם כל הכבוד לשחזור המעולה המבנה המקורי של הביטים שייך למפיקים והשלד והקונספטים של השירים שייכים לנאס ולא בטוח שלבד בלי בסיס כלשהו Will Sessions ואלזי היו מגיעים לרמה כזאת.
בכל זאת מדובר בפרויקט מוצלח שלא מבייש את המקור בכלל ומראה שעם קצת רצון והשקעה אפשר לסחוב את המשקל של אימטיק על הכתפיים.
אני מביא לדבר הזה 5 כוכבים ללא ספק והייתי מכתיר את זה בתור קלאסיקה בקלות אם זה לא היה מבוסס על פרויקט אחר.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה