יום שבת, 14 בנובמבר 2009

Eric B And Rakim - Paid In Full - 1987

Eric B And Rakim - Paid In Full - 1987



אני מניח שכל היפ הופ הד רציני לפחות פעם אחת בחייו היה(או יהיה) מעורב בוויכוח כזה או אחר לגבי הראפר הכי טוב בכל הזמנים, לרוב תמצאו בפורמים שונים ברשת שהרוב מצדדים בטופאק(שאם הוא לא היה מתחבא באיזה חור בג'מייקה הוא היה אומר להם שהם טועים), חלק קטן יותר יגיד אולי ביגי. חלקים אחרים ילכו לכיוונים של ג'י זי או נאס אבל האנשים המבוגרים יותר או אלה ששומעים היפ הופ כבר תקופה ארוכה יחסית שניסו כמעט הכל כבר בדרך כלל דעתם תהיה חלוקה בין 2 אנשים, ראקים או Krs One.

אם אני צריך לבחור בין שני אלה אני כנראה הולך על ראקים כי KRS תמיד נשמע פלצני מדי לטעם שלי.
בכל מקרה הסיפור מאחורי האלבום הראשון של ראקים ואריק בי יחסית מצחיק, הכל התחיל כשאריק בי חיפש לו שותף. במקור השותף הזה היה אמור להיות פרדי פוקס אבל הוא לא הגיע לסטודיו באותו הזמן והציגו לאריק את ראקים, MC צעיר שבניגוד לפרדי פוקס היה בעל פלואו יותר רגוע(מצחיק לחשוב שהאלבום לא היה קיים היום אם פרדי פוקס היה מגיע לסטודיו בזמן). שני אלה התחילו לעבוד ביחד בשנת 86 והקליטו בסטודיו הביתי של מארלי מאר את הסינגל הראשון שלהם Eric B. Is President. הם שיחררו את הסינגל על וונילים תחת לייבל עצמאי קטן עד שהווניל הגיע לידיים של ראסל סימונס שזה החתים אותם מיידית אחרי ששמע את הסינגל.
לפי מה שראקים אמר האלבום הוקלט תוך שבוע בערך וכל הטקסטים נכתבו תוך שעה אחרי ששמע את הביטים.
האלבום הזה יצא בשנת 87, כשרוב האלבומים האותה התקופה היו מתעסקים שירי מסיבות, בחורות או כל נושא סתמי אחר. האלבום הביא איתו סטייל מאוד מיוחד שכלל ליריקס מתוחכם וביטים מסומפלים שאף אחד כמעט לא עשה בשנים האלה. התוצאה הייתה נהדרת, כולם הכתירו את שני אלה כהדבר הבא בהיפ הופ ותאכלס הם לא טעו ממש, האלבום מכר מעל מליון עותקים יקיבל ציונים גבוהים עד מולשמים בכל מקום.
ואחרי החפירה הזאת נעבור לשירים..

1. I AIN'T NO JOKE
הסינגל השני..
גם אם לא שמעתם את השיר הזה במלואו עד היום אני מניח ששמעתם סימפול או סקראצ'ים ממנו בשירים אחרים.
בכל מקרה אישית לא התחברתי לשיר ישר איך ששמעתי, הטופים וה clap עד היום לא ממש מתחברים לי אבל אחרי כמה שמיעות התחלתי להעריך את השיר הזה הרבה יותר והיום זה מהשירים האהובים עלי באלבום.

2. ERIC B. IS ON THE CUT
"המופע" של אריק בי, סתם אינסטרומנטל והרבה סקרצ'ים שלו.

3. MY MELODY
ניראה לי זה השיר היחיד שאריק בי לא סימפל שום דבר...וזה מאוד נדיר כי רוב הביטים שלו מכילים לפחות 10 סאמפלים כל אחד.
בכל מקרה לעומת רוב השירים באלבום הזה הוא טיפה איטי אבל בכל זאת מעולה.
אגב אני ממליץ לכם לחפש את הרמיקס של השיר הזה שהכין אותו מארלי מאר, גם שיט טוב.

4. I KNOW YOU GOT SOUL
וזה הסינגל השלישי מהאלבום.
אני זוכר את הפעם הראשונה ששמעתי את האלבום וזיהיתי מלא שורות מהשירים שראפרים אחרים הישתמשו בהם או סימפלו אותם פשוט. לא יאמן כמה השפעה היה לו על ראפרים אחרים.
בכל מקרה בינתיים זה השיר שהכי אהבתי, וכנראה הרבה בזכות הליריקס השנון של ראקים פה.

5. MOVE THE CROWD
השיר הזה בינתיים הנקודה החלשה ועדין אני אוהב את השיר הזה.
הביט הזה לא מהאהובים עלי באלבום וזה כנראה אני מדלג על השיר הזה פה ושם כשאני שומע את האלבום.
בכל מקרה שיר סבבה.

6. PAID IN FULL
אוקי זה השיר הכי טוב שראקים עשה אי פעם, למרות שהשיר סתם ארוך ויש בו רק וורס אחד אבל הוא כל כך טוב שזה לא יאמן.
כמו כן הביט הזה שנשמע כל כך פשוט אבל הוא כל כך ממכר, הרבה מאוד אנשים יזהו את הבייס ליין שהישתמשו בו גם ב Hit Em Up של טופאק.
סיפור מעניין מאחורי השיר הזה, הוא היה סינגל די מצליח ואריק בי סימפל בביט את עופרה חזה, כן הזמרת הישראלית הזאת. בכל מקרה איכשהו זה נודע לעופרה על הסימפול והיא תבעה אותם וכמה שנים אחרי זה התחילו לייצר את האלבום עם השיר הזה בגירסא שונה בלי השירה של עופרה ברקע. חבל היא הוסיפה דווקא המון.

7. AS THE RHYME GOES ON
לא יודע אבל השיר הזה תמיד שיעמם אותי...
גם ראקים וגם אריק בי איכזבו אותי פה קצת.

8. CHINESE ARITHMETIC
אריק בי ממשיך להראות את הסקילז שלו עם עוד DJ Cut.

9. ERIC B. IS PRESIDENT
השיר הראשון ששני אלה הקליטו ביחד והסינגל הראשון.
בכל מקרה זה השיר שנשמע הכי אולד סקול באלבום הזה וכשאני אומר אולד סקול אני מדבר על תחילת שנות השמונים.
כמו רוב השירים של האולד סקול הנושא שלו גם מזכיר את השאר, שיר אגו שראקים מהלל את עצמו ואת אריק בי ומדבר בכללי על שטויות.
אני חושב שהחיסרון הכי גדול בשיר הזה הוא האורך שלו, שש וחצי דקות..? בכל מקרה אחלה שיר.

10. EXTENDED BEAT
ושניהם החליטו לסיים את האלבום באינסטרומנטל של Move The Crowd :\


מסקנה:
אוקי אני מודע לזה שמה שאני הולך לכתוב עכשיו הולך להרגיז הרבה אנשים אבל אני אנסה לכתוב את זה הכי עדין שאפשר.
האלבום טוב ואפילו מעולה אבל הרבה אנשים במיוחד בימינו מנסים להוציא תא האלבום הזה כלא פחות ממושלם. אני מבין איך זה בישביל אנשים שגדלו בתקופה ההיא שהאלבום הזה היה מאוד מהפכני וחדשני לתקופה ההיא, שאז אולי האלבום הזה לא היה נופל ממושלם. אבל אני אדבר תאכלס...
הוורסים של ראקים קצרים מדי והאינסטרומנטלים ארוכים מדי(הדוגמא הכי טובה זה Paid In Full). הביטים אולי נשמעים סבבה אבל היי..אנחנו כבר לא בשנות השמונים ויצאו ביטים הרבה יותר טובים 10 שנה אחרי האלבום הזה. האלבום קצר מאוד ושניהם החליטו להכניס 3 אינסטרומנטלים לאלבום..? אין לי שום דעיה עם DJ CUTS אבל אחד או מקסימום 2 זה יותר ממספיק לדעתי(כמו שקיין או ג'י ראפ עשו לדודמא).
הרבה אנשים בעיני נותנים לאלבום הזה ציונים גובהים מאוד רק בגלל שזה Paid In Full והרבה מאוד מסכימים איתם מתוך "לחץ".
עכשיו שלא תבינו לא נכון, אני חושב שראקים יצא גאון באלבום הזה עם הליריקס והזרימה שלו איטית ורגועה יחסית היא מתאימה בול לביטים של אריק בי.
אומנם 5 כוכבים אני לא הולך לתת לאלבום אבל אני ממליץ לכם עליו בחום עדין וממליץ לכם להוציא עליו כסף.
בכל מקרה קצת קשה לי להיסגר על ציון אחד אבל זה חייב להיות משהו בין 4 ל 4.5 בטוח והנה השירים הכי טובים:
I Ain't No Joke
My Melody
I Know You Got Soul
Paid in Full
Eric B. Is President

2 תגובות:

Anonymous אמר/ה...

לא מדוייק מה שכתבת.

הגירסה עם עפרה חזה זו לא הגירסה שנמצאת באלבום המקורי של "פייד אין פול", אלא זה רמיקס ארוך של הצמד הבריטי Coldcut שנקרא Seven Minutes Of Madness

F.A.T AKA FATPimP אמר/ה...

אני יודע שיש את הגירסא הזאת שהיה לה גם קליפ אבל אני די משוכנע שגירסאת המקור שיצא בשנת 87 בדיסקים(יותר נכון בוונילים) הראשונים האינסטרומנטל היה עם הסאמפל של עופרה חזה.
אחרי זה הכריחו אותם להוריד את הסאמפל ולנקות את הביט.

ככה ניראה לי נשמע המקור:
http://www.youtube.com/watch?v=3ay-Jd9dWqU

הוסף רשומת תגובה