יום שישי, 30 בספטמבר 2011

Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted - 1990 - Revisit

Ice Cube - AmeriKKKa's Most Wanted - 1990 - Revisit



הסיקור הבא הוא חידוש של זה:
http://thecrackspotv4.blogspot.com/2009/11/ice-cube-amerikkka-most-wanted-1990.html

אני מניח שהרוב מכירים את סיפור ההצלחה של NWA אבל עם ההצלחה באה הדרמה ובגלל בעיות כספיות אייס קיוב(לפי מה שהוא ודריי טענו איזי והשותף שלו ניסו לקטוף קצת יותר כסף מהשאר) היה הראשון שעזב את ההרכב קצת אחרי ש Straight Outta Compton יצא לחנויות.
אייס קיוב בלי הרבה בעיה השיג לו חוזה סולו ב Priority(שיותר מאוחר גם החתים את הלייבל של איזי אי) וגייס את הבן דוד של דר. דריי, Sir Jinx, ואת הרכב המפיקים של פאבליק אנמי, The Bomb Squad, והתחיל לעבוד על האלבום הראשון שלו שחלק ממנו היה חומרים שקיוב במקור כתב לאיזי ולעצמו שהיו אמורים לשמש לאלבום הבא של NWA(שירים כמו Once Upon a Time in the Projects, Get Off My Dick and Tell Yo Bitch to Come Here ו Gangsta's Fairytale).

בניגוד למה שכולם חשבו אייס קיוב "היתנתק" מהעבר ולא הזכיר אפילו לא פעם אחת את NWA באלבום שלו(מלבד סאמפלים פה ושם בביטים של שורות של עצמו).
שוב, למרבה ההפתעה אייס קיוב ראה הצלחה מסחררת עם האלבום הראשון שלו בלי קידום מכירות והסינגל היחיד, AmeriKKKa's Most Wanted, היה ללא קליפ אפילו(לא שהוא היה מקבל זמן אוויר בטלוויזיה עם שם כזה..). אייס קיוב הצליח למכור מעל לחצי מליון עותקים בשבוע הראשון ובתוך פחות מחודשיים מליון עותקים. למרות הנושאים הגזעניים(כלפי הלבנים כמובן), "השנאה" כלפי נשים והביקורתיות הפוליטים האלבום זכה גם להצלחה אצל המבקרים שנתנו לאלבום ציונים גבוהים ועד היום מחשיבים את האלבום לאחד היותר משפיעים ולא רק על הגאנגסטה ראפ אלה על כל ההיפ הופ בכללי.
חוץ מאייס קיוב ההופעות היחידות באלבום היו של Chuck D, Flavor Flav ו הראפרית Yo-Yo שיותר מאוחר ניהלה את הלייבל שלו שפתח מספר שנים מאוחר יותר( Lench Mob Records).
רוב ההפקות באלבום היו של ה Bomb Squad אבל חוץ מהם אייס קוב בעצמו עזר והבן דוד של דר דריי Sir Jinx.


בתקופה שאייס קיוב שיחרר את האלבום הזה, הגאנגסטה ראפ בדיוק התחיל לצמוח, מלבד NWA התחילו לפעול הרכבים כמו Above The Law ו Comptons Most Wanted וראפרים אחרים כמו דיג'י קוויק שכולם פחות או יותר עשו את אותו הדבר עם נגיעות שונות, אבל אייס קיוב לקח את הגאנגסטא ראפ למקום אחר לגמרי. חוץ מהגאנגסטא הבסיסי שאתם מכירים קיוב הוא סטוריטלר מעולה ואת זה תיראו לא מעט באלבום הזה לדוגמה בשירים A Gangsta's Fairytale ו Once Upon a Time in the Projects.
אבל הכי בולט באלבום הזה הייתה הגזענות והשנאה של אייס קיוב כלפי לבנים(כבר לפי הכותרת ניתן להבין את העמדה הפוליטית שלו בעיניין) ונגד המשטרה והממשלה בכללי שאת זה תישמעו הכי טוב בשירים כמו AmeriKKKa's Most Wanted ו Endangered Species. וכמובן לא חסרים באלבום סקסיזם ושובניזם כבד שמתבטא בשירים כמו It's a Man's World שמביא סוג של "קרב המינים" לתוך השיר כאשר קיוב מביא לשיר את הראפרית YO YO, או פשוט שירים כמו Who's the Mack?.
כמובן לא חסרים באלבום שירים שהם יותר "כללים" וקלילים ללא איזה מסר רציני או עמדה פוליטית או גזענית כמו Rollin' wit' the Lench Mob ו The Nigga You Love to Hate שהוא שיר אגו מהמטורפים יותר שאני מכיר באופן אישי.
גם ההומור שהיה לקיוב עוד בתקופת NWA לא הלך לשום מקום ורק חידד את עצמו עם שירים כמו Turn Off the Radio או You Can't Fade Me שמדבר עם איך אייס קיוב הכניס להריון מישהי מכוערת.
מבחינת הפקות קיוב הביא אולי את הדברים הכי טובים שהיו באותה התקופה, והם כמובן The Bomb Squad שהם צוות ההפקה של פאבליק אנמי אבל כמובן שמדובר בשנת 1990 ורוב ההפקות לצערינו נשמעות מיושנות ולאוזן "לא מיומנת" ולאנשים שלא רגילים לשמוע דברים ישנים יותר הם עלולים להפריע לא מעט. כמובן לא כל הביטים מיושנים ויש כמה שדווקא מחזיקים ממש טוב כמו הביט של The Nigga You Love to Hate או Once Upon a Time in the Projects.


כבר שנים אני שומע את האלבום הזה והוא פשוט לא מתיישן, רק נהיה משובח עם הזמן כמו יין טוב. אומנם האלבום לא לגמרי מושלם, הביטים קצת מיושנים ומחסור באורחים באלבום די ארוך זה חסרון אבל הוא ללא ספק בין אלבומי הגאנגסטה ראפ הכי טובים שאני מכיר שהראה לכל העולם שאייס קיוב לא צריך את NWA כדי להיות רלוונטי.
כמובן שאני הולך להציע לכם לקנות את האלבום הזה אם אתם יכולים אבל עד אז תורידו אותו כי כל שניה שאתם לא שומעים אותו אתם מפסידים ובענק. אני לא בטוח שהאלבום קיים במחסנים של החנויות בישראל אבל באמאזון ובאייבי ניתן להזמין אותו בקלות ובזול יחסית.
הציון המחודש שלי יהיה 5 כוכבים, כן חצי כוכב יותר מהפעם הקודמת שסיקרתי אותו ואני חושב שזה בגלל העובדה שהוא גדל עלי אפילו יותר בשנים האחרונות עקב לא מעט חרישות. השיר היחיד שאני יכול לחשוב שלא מתאים לאלבום הזה הוא השיר האחרון, והוא לא כזה גרוע גם.

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה