יום שישי, 27 בפברואר 2009

Nas - Illmatic - 1994


Nas - Illmatic - 1994




Illmatic אלבום הבכורה של נאס ובעיני רבים נחשב לאלבום ההיפ הופ הכי טוב בכל הזמנים. אחרי ההופעה ב Live At The Barbecue נוצר לנאס הייפ מאוד חזק במחתרת למרות זאת חברות התקליטים לא מיהרו לתת לו דיל. אחרי תקופה קצרה כנראה נאס הגיע לאוזניים של האנשים מקולומביה רקורדס והוחתם. קולומביה לא היה לייבל של היפ הופ בתקופה ההיא ולכן הם לא ממש תמכו בנאס. נאס לא קיבל מקדמה וקולומביה לא השקיעו אפילו דולר אחד בקידום מכירות לאלבום ולמרות זאת בסופו של דבר האלבום הגיע לסטטוס פלאטינה בארה"ב.

Large Professor שהיה קרוב לנאס באותה תקופה אסף את המפיקים הכי טובים של ניו יורק באותה תקופה כמו L.E.S.,DJ Premier, Pete Rock ו Q Tip וכולם ביחד הפיקו לו את האלבום.

זה מדהים איך אחרי 14 שנה נאס נשאר רלוונטי ועוד היום עושה מוזיקה אבל אני יכול בוודאות להגיד ששום דבר לא ישתווה לאלבום הזה. מבחינת הליריקס נאס לדעתי היתדרדר כמה מדרגות למטה מאז האלבום הזה.

טוב חדל קישקושים...הנה פירוט קצר על השירים:

1. THE GENESIS
לא מספיק שהאלבום הוא רק 10 שירים יש לו את החוצפה לבזבז אחד מהם על אינטרו!

2. N.Y. STATE OF MIND
הפקה של פרימו(למי שלא מכיר את הכינוי הזה אז מדובר ב DJ Premier) ואני חייב לציין שזאת אולי ההפקה הכי טובה שלו. נאס עושה פה עבודה מעולה ומסביר לנו איך זה לחיות בניו יורק.
פתיחה מעולה הלאלבום.

3. LIFE'S A BITCH (FEAT AZ)
הפקה מעולה של LES(שידוע אולי היום יותר כאחד שהפיק את Black Republicans מהאלבום האחרון של נאס)! AZ עושה את ההופעה הראשונה שלו בהיפ הופ בשיר הזה והוא גם האורח היחידי באלבום.
אחד מהשורות שאני הכי אוהב של AZ זה מהשיר הזה..
Visualizin the realism of life and actuality
Fuck who's the baddest a person's status depends on salary
And my mentality is, money orientated
I'm destined to live the dream for all my peeps who never made it

אני יכול להגיד בוודאות שזה הAZ הכי טוב ששמעתי אי פעם.

ונאס גם עושה עבודה טובה עם כי הוא קצת נבלע ברקע בגלל AZ.

4. THE WORLD IS YOURS
מי שקצת מבין עניין מבין מאיפה בא השם הזה...טוב אני אגלה לכם! זה מה שהיה כתוב מעלה המזרקה של סקראפייס בכניסה לבית שלו.
בקליפ של השיר הזה רואים את נאס יושב בג'אקוזי עם שמפניה ורואה טלויזיה ומאחוריו יושבת בחורה ליד מראה ומסניפה קוקאין..נשמע לכם מוכר?
הקליפ הזה בהחלט מעלה זיכרונות נעימים מהסרט.
Pete Rock תמיד ידע לשלב פסנתר בביטים שלו ופה הוא עושה את זה ממש טוב! אחד הביטים היותר טובים מהאלבום.
ובנוסף שורה מהשיר הזה סומפלה ע"י ג'י זי בישביל השיר שלו Dead Presidents זאת השורה:
I'm out for dead presidents to represent me
והיה גם פאקטור חשוב בביף שלהם.

5. HALFTIME
עוד הפקה מעולה של Large Professor...הביט מלווה במשהו שנשמע כמו סקסופון או אולי חצוצרה. בכל מקרה הסאונד הג'אז הזה הופך את הביט לממש טוב.
נאס גם עושה פה עבודה טובה מאוד ואני חושב שמבחינת הליריקס זה בין השירים היותר טובים מהאלבום.

6. MEMORY LANE (SITTIN' IN DA PARK)
אממ...פרימו ממשיך עם ההפקות הבילתי נשכחות שלו ונאס ממשיך עם סיפורים על QB(משהו שמזכיר קצת את Glory Days של קורמגה).

7. ONE LOVE
אני חושב שזה השיר הכי אהוב עלי באלבום(קשה להחליט עם אלבום כל כך טוב). Q Tip דאג לביט מעולה ונאס לליריקס ולפלואו הכי טוב שתשמעו ממנו אי פעם.
אני פעם שמעתי מישהו אומר משהו על נישואים בין הביט והפלואו אז הנה דוגמא מוחשית לדבר כזה. נאס כתוב פה מכתב לחבר'ה שלו בכלא כמו קורמגה.
אתם זוכרים אולי כלי מוזר כזה שהייתם מנגנים בו בגן נשקרא קסילופון? אז Q Tip השתמש בזה בביט שלו ואני חייב לציין שאני אוהב את זה!

8. ONE TIME 4 YOUR MIND
מבחינת ההפקה השיר הזה הוא ללא ספק החלש ביותר אבל עדין זאת הפקה טובה! הפעם LP לא עושה את המצופה ממנו.
גם נאס האמת מפשל פה קצת...הפלואו שלו נשמע די משעמם פה.
אני עדין אומר שזה שיר טוב פשוט לעומת אחרים המאלבום הזה הוא נשמע סוג ב.

9.REPRESENT
פרימו חלק 3! עוד הפקה טובה של פרימו ועוד סיפורים על QB,סמים והרבה משטרה.
בסוף השיר נאס זורק הרבה שמות של חברים שלו ובינהם קורמגה ו Lakey The Kid(אני מבטיח לכם שהשם שלו יעלה לפחות עוד פעם אחת בפורום הזה).

10. IT AIN'T HARD TO TELL
השיר האחרון והסינגל הראשון מהאלבום שיצא בשנת 92.
עוד הפקה של LP שעושה עבודה טובה מאוד וגם פה הוא נותן סאונד של ג'אז לשיר שהופך אותו למעולה.
דרך מעולה לסיים את האלבום המעולה הזה!

מסקנה:
Illmatic אכן עונה על רוב התיאורים שלו(אומנם לא הייתי מגזים לגבי האלבום הכי טוב בכל הזמנים) וזה בין האלבומים האלה שאפשר לשמוע אותו ללא הפסקה ובלי לדלג על אף שיר ולא לצעוק על הרמולים שלך כמו שעשיתי פעם ככשמעתי את Nastradamus לדוגמא...
תכנסו לאמאזון מיד ותזמינו את האלבום הזה! הוא עולה בערך 8 דולר שזה בכלל לא יקר בישביל אלבום כזה. או תלכו לטוואר רקורדס ותנסו להזמין ותקוו שזה יגיע בשנה הקרובה(אני מחכה לתשובה מהם כבר שנתיים לגבי האלבום הזה).


אני נותן לו 5 כוכבים כמובן והשירים הכי טובים:
N.Y. STATE OF MIND
LIFE'S A BITCH (FEAT AZ)
THE WORLD IS YOURS
HALFTIME
MEMORY LANE (SITTIN' IN DA PARK)
ONE LOVE
REPRESENT
IT AIN'T HARD TO TELL

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה