יום שבת, 28 בפברואר 2009

NWA - Straight Outta Compton - 1988


NWA - Straight Outta Compton - 1988




NWA שידועים גם בשם Niggaz With Attitude הורכב ע"י הראפר איזי אי ואיש עסקים בשם Jerry Heller(שאגב היה יהודי). החברים בהרכב המקורי היו: Eazy E, Dr. Dre,DJ Yella, Ice Cube ועוד מישהו בשם Arabian Prince.
אחרי ש Arabian Prince עזב(למרות זאת הוא הופיע באחד השירים באלבום וגם בעטיפה בין DJ Yella ו אייס קיוב) הגיע MC Ren וגם The D.O.C. הצטרף וכתב ליריקס בישבילם(במיוחד לאלבום Niggaz4life).
האלבום מכר מעל 2 מליון עותקים והפך לאלבום הראשון שבגיע למספרים כאלה בלי פרסום ברדיו או טלויזיה ובלי הופעות ממש.



האלבום מקבל את הקרדיט על כך ששם את הגאגסטא ראפ על המפה וסלל דרך לראפרים אחרים מהמערב להבעיה את דעתם(כמו Compton's Most Wanted לדוגמא). באלבום החבר'ה הצעירים הביעו את תיסכול שלהם על האכזריות של המשטרה והקיפוח של החבר'ה כלפי האפרו אמריקאים.
כל האלבום הופק ע"י Dr. Dre ו DJ Yella והציג משהו טרי וחדש שלא נשמע ממש לפני זה. הביטים היו שילוב של הרבה סאמפלים, מכונות הטופים של האולד סקול ושילוב של ג'אז וקצת רוק.
מבחינת הליריקס זאת הייתה קפיצה קדימה כיוון שאז ראפרים פחדו ונמנעו לקלל ולהביע גזענות ובקורת.
האחריים על הלירקיס באלבום היו אייס קיוב בעיקר ו MC Ren, אף אחד מההרכב לא ממש כתב(דריי ואיזי פה ושם).

ולפירוט:

1. STRAIGHT OUTTA COMPTON
הרבה אנשים טוענים ש NWA זה סתם אוסף של ילדים כועסים שרק מקללים אבל תקשיבו טוב לשירים ולשיר הזה במיוחד אפשר להבין שהילדים האלה לא סתם כועסים. במיוחד תקשיבו לבית הראשון של אייס קיוב.

2.FUCK THE POLICE
בזמן שכל הראפרים היו עסוקים במחאה השקטה שלהם מול הרשויות NWA החליטו להיכנס חזק במשטרה וברשויות ובפעם הראשונה שומעים גם את הצד השני. הנה דוגמא שתבינו על מה אני מדבר:
Fuckin with me cuz I'm a teenager
With a little bit of gold and a pager
Searchin my car, lookin for the product
Thinkin every nigga is sellin narcotics

הם קיבלו הרבה מאוד תשומת לב שלילית בגלל השיר הזה ואפילו קיבלו איומים מהFBI להפסיק את השטויות שלהם. ואחר כך גם נאסר עליהם להופיע במספר מקומות.

3. GANGSTA GANGSTA
אני חולה על השיר הזה! אני חושב שזה הכי אהוב עלי באלבום.
פה אייס קיוב מדבר על המנטליות של הנוער מקומפטון הנה דוגמא:
Suddenly I see, some niggaz that I don't like
Walked over to em, and said, "Whassup?"
The first nigga that I saw, hit em in the jaw

וגם איזי מצטרף בסוף לבית קצר...

4. IF IT AINT RUFF
שיר סולו של Ren.
ראן מפגין אחלה פלואו בשיר וגם ליריקס. עד עכשיו היתרשמתי במיוחד מאייס קיוב אבל ראן מראה שהוא לא רוצה להיות מספר 2.

5. PARENTAL DISCRETION IS ADVISED
פה מופיע הראפר The D.O.C. שהיה באותה תקופה חלק מההרכב ואז עזב והפך לכותב שלהם בלבד.
פה NWA בערך אומרים שהם שמים זין על הרדיו ואומרים שהם יעשו מה שבא להם.
הביט לא הכי מתאים ל NWA בגלל שהוא נשמע קצת איטי ושקט בישביל החבר'ה העצבניים מקומפטון.

6. 8BALL(REMIX)
והנה שיר סולו של איזי אי שכמה שזה נשמע מצחיק נכתב ע"י אייס קיוב.
השיר הזה מראה את הסגנון היחודי של איזי ואני אישית מאוד אוהב אותו.

7. SOMETHING LIKE THAT
שיר של דריי וראן, לא מהשירים הכי טובים באלבום לדעתי אבל עדין מחזיק יופי.
אישית אני אף פעם לא תפסתי מדריי כראפר טוב אז אולי זה די הרס לי.

8. EXPRESS YOURSELF
הנה שיר סולו של דריי,
מה שאמרתי בשיר הקודם על דריי לא תקף לגבי השיר הזה
בכל מקרה זה די מצחיק אותי שדריי יורד על אחרים שיש להם ליריקס לא מקורי והם על הפנים כשבכלל אייס קיוב כתב לו את הליריקס פה.
אגב אני חושב שה KKK ניראה לי היתעלפו כשראות את דריי יושב בכיסא הנשיא ב "Black" House.

9. COMPTON'S IN THE HOUSE(REMIX)
אני אישית לא ממש מתלהב מהשיר הזה כי שוב לא ממש מתאים שירים איטיים באלבום הזה.

10. I AIN'T THA 1
שיר סולו של קיוב, ואני מת עליו! אייס קיוב מדבר על הבחורות שאוהבות אותו בגלל הכסף שלו. שיר ממש מצחיק לדעתי, אבל הפלואו של קיוב די משעמם פה.
בכללי שיר טוב!

11. DOPEMAN(REMIX)
אישית אהבתי יותר את השיר המקורי אבל גם זה שיר מעולה!
אפשר להבין מהשם של השיר על מה הוא מדבר...

12. QUIET ON THA SET
עוד שיר סולו של ראן, ראן כרגיל נשמע בטופ שלו אבל הביט הזה מעצבן אותי.

13. SOMTHING 2 DANCE 2
טוב זה ממש לא משהו שציפיתי לNWA...הביט נשמע ממש טכנו אלקטרוני.
פה מופיע הבחור הזה Arabian Prince שדווקא נשמע לא רע בכלל.
אם הביט לא היה כזה מעצבן אז היה אחלה שיר לדעתי.


מסקנה:
אני חושב שהאלבום הזה הוא אחד החשובים בהיסטוריה ופתח הרבה מאוד דלתות לאחרים. הוא גם אלבום טוב מאוד לדעתי אבל חלק מהביטים והליריקס היום לא מחזיקים ממש(אצלי לפחות) וכן אני מודע היטב שזה משנת 88 והאלבום כבר בן 20 שנה והוא היה סוג של אב טיפוס.
כמובן אני הייתי ממליץ לכם לקנות אותו אבל שבום אופן לא בטוואר רקורדס...הם הזמינו לי גירסא לא נכונה לש האלבום שהיא הייתה גירסא של Covers. במקום זה הייתי ממליץ על אמאזון.

האלבום מקבל אצלי 5 כוכבים ולא רק בכגלל התוכן שלו אלה בגלל החשיבות ההיסטורית שלו והנה השירים שהכי אהבתי:
Straight Outta Compton
Fuck tha Police
Gangsta Gangsta
If It Ain't Ruff
8 Ball (Remix)
Express Yourself
I Ain't tha 1
Dopeman (Remix)

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה