יום שבת, 28 בפברואר 2009

Nas - Stillmatic - 2001


Nas - Stillmatic - 2001




אחרי שנאס הוציא את האלבום הרביעי שלו Nastardamus שאולי מכר היטב אבל נצלב ע"י המבקרים והמעריצים כאחד ההיה ניראה שהקריירה של נאס הייתי בקרשים(אם חשבתם ש Oochie Wally היה גרוע חכו שתשמעו את מה שה Braveheats עשו ב Nastardamus).
חברים וותיקים שכבר לא כל כך ניצלו את ההיזדמנות וקפצו על נאס כשהיה בשיא השפל שלו(ראה פרודיג'י, קורמגה ו Nature) וגם כמה אחרים(כמו ממפיס בליק וג'י זי) ושיררו עליו דיסים, נאס ידע שהוא היה חייב להיתאמץ בישביל האלבום הזה ולא לכתוב חרטא כמו בקודם. אבל מעבר לזה נאס חשב על רעיון יותר מעניין והחליט לקרוא לאלבום Stillmatic ובכך אולי לנסות לגרום לנסות למעריצים לחשוב שזה מגיע לפחות בקצת לרמה של Illmatic.

הנסיון שלו הצליח יפה מאוד ולא רק שהוא הצליח לעבוד על המעריצים אלה גם על המבקרים שמיהרו לתת לאלבום סטטוס של קלאסיקה ושמו אותו ליד Illmatic.
נאס אסף את המפיקים הישנים שלו Large Professor, L.E.S., Trackmasters והכי חשוב פרימו. ביחד איתם הוא הביא עוד כמה חדשים הכי בולט בעיני Salaam Remi.
גם ראפרים אורחים הוא הביא את החבר'ה הישנים שלו Millennium Thug, Blitz והכי חשוב AZ.
ניראה מה כל אלה ביחד הצליחו לעשות.


1. STILLMATIC (THE INTRO)
לא ממש מעניין...

2. ETHER
אחרי שג'י זי שיחרר את Takeover נאס היה חייב לענו במשהו משלו ואני חייב לציין שהוא עשה את זה ממש טוב.
די קשה לחזור מדיס כמו Takeover אבל אני חושב שנאס הצליח יפה מאוד.

3. GOT UR SELF A GUN
הסינגל הראשון מהאלבום שמסמפל את שיר הפתיחה של אחת הסדרות הכי מפורסמות שהיו בארה"ב באותה תקופה "הסופרנוס".
שיר לא רע בכלל אם כי בחירה מוזרה בישביל סינגל.

4. SMOKIN'
אני לא יודע מה יותר גרוע הליריקס בשיר הזה או הביט המשעמם. בכל מקרה זה שילוב ממש גרוע שלא עובד.

5. YOU'RE DA MAN
השיר הראשון של נאס ולארג' פרופסור מאז אילמטיק ואני חייב לציין שניהם עושים עבודה טובה מאוד בתחום שלהם(LP עם הביט ונאס עם הראפ למי שלא קלט).

6. REWIND
ועוד הפקה של LP שנשמעת ממש מוזר אני חייב לציין.
נאס מצא קונספט מעניין(מועתק כמובן...זה לא באמת הקונספט שלו) של לספר סיפור מהסוף להתחלה. קצת משגע אבל משעשע מאוד. בכללי אהבתי את השיר.

7. ONE MIC
הסינגל השני ועוד משהו מעניין מנאס.
השיר הזה לא נשמע כמו כל שיר אחר, הקול של נאס בהתאם לביט כל הזמן חזק ורועש יותר. אולי קשה להסביר את זה אבל אתם בטוח שמעתם את זה ומבינים על מה אני מדבר.
בכל מקרה מאוד מקורי מצידו אני חייב לציין.

8. 2ND CHILDHOOD
לצערינו זאת הפעם האחרונה שנאס ופרימו עבדו ביחד.
וגם לצערינו הביט הזה לא מהטובים של פרימו(אומנם יותר טוב מהקקי הזה שהיה ב Nastardamus) אבל עדין נשמע הרבה יותר טוב מכמעט כל הביטים שיש באלבום הזה.
לגבי נאס אני חייב לציין שהוא נשמע ממש טוב פה אם כי הפלואו שלו טיפ משעמם.

9. DESTROY & REBUILD
אחרי שנאס הקדיש דיס שלם לג'י זי הוא נזכר שיש לו את היריבים "הקטנים" יותר שעדין נושמים לו על הצוואר וכך נולד השיר הזה.
בקצרה, השיר הזה הוא דיס על קורמגה, פרודיג'י ו Nature ודיס טוב אני חייב לציין מה שכן הביט נשמע מאוד משעמם.

10. THE FLYEST (FEAT AZ)
LES מביא ביט שנשמע סופר רדיו ונאס מביא את החבר הניצחי שלו AZ ושניהם זורמים יפה על הביט הזה.
סה"כ שיר חמוד אם כי זה כבר מעצבן הנושא הזה של "I am So Fly".

11. BRAVEHEART PARTY (FEAT THE BRAVEHEARTS & MARY J. BLIGE)
השיר הזה לא מופיע בכל הגירסאות של האלבום הזה כי מרי ג'י בלייג' דרשה מנאס להוריד את השיר הזה מהגירסאות הבאות של האלבום כי הוא הישתמש בקול שלה ללא רשות.
בכל מקרה השיר הזה גרוע בלי קשר אז אם לא שמעתם אותו אתם לא מפספסים כלום.

12. RULE (FEAT AMERIE)
אני מניח שנאס ניסה לשחזר את ההצלחה של If I Ruled The World וללא הצלחה כמובן. השיר הזה לא מגיע לקרסוליים של If I Ruled The World.
שיר חמוד אבל לא יותר מזה.

13. MY COUNTRY (FEAT MILLENNIUM THUG)
הפיזמון נישמע ממש ממש גרוע אבל דווקא מילניום טאג(או Nashwan) ונאס נישמעים טוב ביחד.
שיר בסדר גמור אם מסר חיובי...אתם מכירים את השירים האלה.

14. WHAT GOES AROUND
שיר לא רע בכלל אני חייב לציין על סמים(לפחות הפזמון) ועל דברים אחרים שכביכול מרעילים את האנושות.
ההפקה של Salaam Remi לא רע בכלל.

15. EVERY GHETTO (FEAT BLITZ)
השיר הזה מופיע כבונוס.
אישית לא ראיתי משהו מיוחד בשיר הזה...

16. NO IDEA'S ORIGINAL
יש מצב שהשיר הזה גם מוכר לכם מהאלבום The Lost Tapes.
בכל מקרה אחלה שיר.

17. EVERYBODY'S CRAZY
טוב בניגוד לקודם זה פשוט חרא :\
אגב אני חייב לציין ששני השירים האחרונים גם לא מופיעים בכל הגירסאות של האלבום. והשיר הזה הוא גם מופיע ב The Lost Tapes.


מסקנה:
האלבום לא רע בכלל אבל בטוח לא כמו שכולם אומרים. מה שאני יכול להגיד בטוח שהוא הרבה יותר טוב מ Nastardamus(אולי לא קשור אבל שמעתי איזה "מעריץ" של נאס אומר שהאלבום יחסית טוב הוא פשוט מסחרי וזה לא דבר רע).
עדין יש כמה שירים גרועים באלבום וכמה שירים ממש טובים, מה שכן אני חייב להגיד שהחולשה הכי גדולה של האלבום זה הביטים שנשמעו ברובם כאילו עשו אותם חובבנים.
הליריקס של נאס הישתפר מאז 2 האלבומים האחרונים שלו אבל להשוות אותו לאילמטיק זה יהיה טימטום. בכללי זה אלבום טוב אבל עדין לא הקלאסיקה של ה5 מיקרופונים כמו שכולם טוענים.
בכל מקרה אני ממליץ לכם לקנות את האלבום אם יצא לכם.

אני נותן לאלבום 4 כוכבים והנה השירים הכי טובים לדעתי:
ETHER
GOT UR SELF A GUN
YOU'RE DA MAN
ONE MIC
2ND CHILDHOOD
DESTROY & REBUILD
THE FLYEST (FEAT AZ)
RULE (FEAT AMERIE)

0 תגובות:

הוסף רשומת תגובה